START JE HERSTEL

Je hebt een chronische klacht die medisch niet te verklaren of op te lossen is. Wellicht heb je geleerd hiermee om te gaan door het slikken van medicatie of een regelmatig bezoek aan een fysiotherapeut of andere zorgverlener. Zowel de medicatie als de zorg zijn gericht op de gevolgen van je klacht, maar is er ook iets te doen aan de oorzaak? Is er een oplossing mogelijk?

Vaak is er een oplossing mogelijk. Lichamelijke klachten met een onbewuste emotionele oorzaak gaan niet gepaard met weefselschade; er is dus niks ‘stuk’ in je lichaam. De klachten kunnen veel pijn en ongemak geven, maar zijn herstelbaar. Ook als je er al jarenlang last van hebt.

Mogelijk herstel is afhankelijk van je vooruitgang op de drie onderstaande gebieden:

  • Begrijpen dat onbewuste emoties jouw klacht veroorzaken en in stand houden.
  • De verdrongen emotie bewust maken, voelen en verwerken.
  • Het benaderen van je klacht zónder angst, en opbouw van activiteiten.

De volgende tips kunnen je op weg helpen richting herstel:

Tip 1 Vergroot je kennis

Om te komen tot begrip en acceptatie van een emotionele oorzaak van je (pijn)klachten, is het belangrijk dat je gaat begrijpen hoe onbewuste emoties, stress of trauma jouw klachten veroorzaken en in stand houden. Er zijn veel ervaringsverhalen, filmpjes, boeken, websites en podcasts beschikbaar via de pagina kennisbronnen op deze website.

Tip 2 Lijst van bewijs

Maak een lijst van alle aanwijzingen die erop duiden dat er geen schade in je lichaam is en dat emotionele factoren ten grondslag liggen aan het aanhouden van je klachten. Je kunt aanwijzingen ontvangen door:

  • Het doen van de test op de site, en het bestuderen van de toelichting op de testuitslag.
  • Het lezen, beluisteren of bekijken van kennisbronnen
  • Het observeren van je eigen (pijn)klachten. Nemen je klachten toe bij onprettige situaties of stress? Wisselen je klachten in intensiteit? Zijn je klachten soms helemaal weg?

Tip 3 Verminder je angst

Angst voor je (pijn)klachten creëert meer klachten. Deze angst kan afnemen wanneer je begrijpt wat er werkelijk aan de hand is.  Tip 1 en tip 2 (zie hierboven) kunnen hierbij helpen. Daarnaast adviseren we het volgende:

Verwerp een fysieke oorzaak van je klacht. Gebruik je toenemende kennis over wat er werkelijk aan de hand is om jezelf gerust te stellen. Hoe minder angst en frustratie je aan de pijn geeft, hoe minder je de pijn voedt. Vertel jezelf zo vaak als nodig is dat er geen schade in je lichaam is. Je lichaam heeft slechts tijdelijke veranderingen ondergaan waarvan pijn of andere symptomen het resultaat zijn. Omdat er geen schade is, maar er slechts sprake is van storingen, zijn deze veranderingen in principe omkeerbaar.

Benader je klacht vanuit een emotioneel gezichtspunt. Dit wil zeggen dat je je focust op wat er zich in je gevoelsleven afspeelt en niet op de symptomen van de klacht zelf. Bij verergering van je klachten kun je jezelf de vraag stellen: Wat houdt mij op dit moment bezig? Waar word ik door geraakt?

Tip 4 Leg verbanden

Houd een lijst bij van momenten in het heden waarin je klacht verergert. Probeer een verband te leggen tussen de situatie waarin je je bevindt, de gevoelens die je daarbij ervaart en het verergeren van je klacht. Houdt bijvoorbeeld deze tabel bij.

Tip 5 Gebruik een tijdlijn

Maak een tijdlijn met op de horizontale as je leeftijd. Vermeld wanneer je huidige klachten begonnen, en (indien van toepassing) zijn verergerd. Doe hetzelfde voor de eventuele klachten die je in het verleden hebt gehad. Ga daarbij terug tot aan je kindertijd. Dit is een voorbeeld:

Sta vervolgens stil bij iedere klacht. Wat speelde er in je leven rond de start of verergering van je klacht? Was er sprake van een situatie die je als stressvol of onprettig ervoer? Legde je veel druk op jezelf? Vermeld deze zaken op je tijdlijn. Het leggen van verbanden tussen verleden en heden kan helpen om de oorsprong van je klachten te begrijpen en op te lossen.

Heb je de tijdlijn af? Dan kun je de verbanden tussen je lichamelijke (pijn)klachten en situaties in je leven nader onderzoeken. De vragen in dit document kunnen hierbij helpen.

Tip 6 Doe aan lichaamswerk

Om beter te leren voelen is het contact met je lichaam heel belangrijk. Oefeningen en technieken die gericht zijn op bewust contact maken met je lichaam, zoals yoga, meditatie, mindfulness, tai-chi, biodanza enz. kunnen zeer waardevol zijn. Ook wandelen kan een vorm van lichaamswerk zijn. Belangrijk is dat de focus ligt op het waarnemen van je lichaam in het moment. Hoe is het met je lichaam gesteld? Wat ervaar je? Zo kun je steeds subtieler gaan voelen.

Mensen kunnen er baat bij hebben om regelmatig een zogenaamde bodyscan uit te voeren. Dit is een activiteit, waarbij je in ca 10 minuten je hele lichaam langsgaat en bewust ervaart. Dat kun je liggend of zittend doen. Hier vind je verschillende bodyscans.

Tip 7 Ga therapeutisch schrijven

Het kan zijn dat je je bewust bent of wordt van een link tussen je klacht en situaties uit het heden of verleden. In dat geval kan het je helpen om in te zoomen op deze situaties en bijbehorende gevoelens. Therapeutisch schrijven is een methode die veel mensen helpt om zich bewust te worden van onderdrukte gevoelens. Via deze link opent een document met een aantal schrijfoefeningen. Je kunt deze oefening toepassen op allerlei situaties of onderwerpen waarvan je een verband vermoed met je lichamelijke klachten.

Tip 8 Zoek begeleiding

Je hebt je emoties niet voor niks onderdrukt. Vaak zit daar een gevoel van schaamte of angst achter en soms een overlevingsmechanisme; ooit heb je gedacht dat het het beste was om je emoties niet te laten zien. Je hebt geleerd om flink of sterk te zijn en vervelende gevoelens te onderdrukken. Het kan dan ook best lastig zijn om verdrongen emoties te vinden en te doorvoelen. Op het moment dat je denkt dat verdrongen emoties en aanverwante negatieve gedachten bij jou een rol spelen, en je hierin niet in je eentje een volgende stap kunt maken, dan raden we je aan begeleiding te zoeken in de vorm van een coach, therapeut of andere zorgverlener.

Als stichting geven wij geen advies over specifieke therapeuten. Wij raden je aan om een professional te zoeken die bekend is met de behandeling van onbegrepen lichamelijke klachten en met emoties. Je zou het behandeladvies voor zorgverleners van deze website mee kunnen nemen, en samen kunnen bespreken.

Back To Top